Monday, September 8, 2014

sebab-sebab ibu mengandung dimestikan minum air gula



AIR GULA OH…. AIR GULA

           Mesti ramai ibu preggy yang tak tahu sebab-sebab anda dimestikan minum air gula semasa check up kandungan kat  Klinik desa atau klinik Kesihatan.  YAA pun tak tahu juga pada mulanya, tapi disebabkan TAKUT SANGAT selepas dengar-dengar khabar angin dari group Whatsapp Shaklee mana-mana ibu yang berumur 26 tahun ke atas yang preggy dimestikan minum air gula walaupun ibu dan kandungan sihat walafiat atau ibu  menghidap kencing manis semasa preggy.

            Ditambah kerana kelewatan buka buku mengandung kat Klinik Desa lagi lah berDOUBLE-double takutnya. Apa tak nya kandungan dah masuk 5 bulan baru nak buka buku. Debaran yang tak habis-habis akhirnya reda.  Apabila YAA bebas dari dikenakan minum air gula. 



            Jeng jeng jeng…. Sebab sebabnya mestilah YAA consume SET PREGGY Shaklee, Alhamdulillah dengan izin Allah swt Vitamin ini dapat menyelamatkan keadaan YAA.  Selepas siap buka buku dan segala urusan check up kesihatan ibu dan kandungan LULUS.  YAA sempat bertanya nurse yang conduct YAA  masa tu,

YAA: Nurse, saya tak payah minum air gula kan? (Jujur jer soalan kan! Kalau nurse tu terlupa memang cari nahas laa YAA ni kan..hihihi)

NURSE: Tak payah minum sebab semua normal seperti yang ditetapkan oleh Klinik Kesihatan.

YAA: Kawan saya kata kalau umur 26 tahun preggy mesti wajib minum air gula tu macam mana pula? 

Nurse: Itu akta dulu. Ibu preggy yang berumur melebihi 25 tahun ke atas dimestikan minum air gula. Tapi sekarang dah tukar hanya ibu preggy yang berumur 35 tahun ke atas dimestikan minum air gula.

Selain itu, FAKTOR-FAKTOR LAIN YANG MENSYARATKAN IBU PREGGY MESTI MINUM AIR GULA…

Berat ibu melebihi 80 kg.

Kenaikan berat badan ibu melebihi 0.5 kg setiap bulan (bagi usia kandungan ibu antara 1-4 bulan)

Kenaikan berat badan ibu melebihi 2 kg setiap bulan (Usia Kandungan melebihi 5 bulan dan ke atas)

HB rendah (kepekatan darah ibu rendah < 11g/dl) 

Umur ibu preggy melebihi 35 tahun dan ke atas.
 (Walaupun ibu dan kandungan sihat walafiat, air gula tetap kena minum).

Ibu yang ada sejarah kencing manis atau keturunan salasilah kencing manis.


Itu sahaja rasanya punca ibu preggy dimestikan minum air gula. Kalau ada siapa-siapa nak tambah boleh laa komen di bawah. Terima kasih atas kerjasama dan prihatin bagi pembaca dan juru komen semua.  Sama-sama lah kita ingat mengingati antara satu sama lain.

Sebarang persoalan bolehlah contact YAA:

sms/Whatsapp: 013-4483 505
ID Shaklee: 998515

No comments:

Post a Comment