Sunday, August 17, 2014

Tips meningkatkan HB ketika mengandung.



Assalamualaikum wrt…
     Ramai kawan-kawanku dah preggy ada yang anak pertama, kedua, dan ketiga pun ada. Tahniah semua! Hari ini YAA  buat research sikit untuk bantu ibu-ibu di luar sana yang sememang ramai semasa mengandung HB rendah. YAA  semasa bujang pun darah rendah sebab keturunan dan Tekanan Study dan Kerja kot.

      Nanti YAA akan bincangkan juga bagaimana nak kekalkan paras HB yang baik  ( > 11g/dl ) kerana ramai para ibu buat yang pertama kali mengandung akan  mengalami masalah ini tetapi tidak tahu kepentingan untuk mengekalkan paras HB yang baik sepanjang tempoh kehamilan.


     Jadi jangan main-main kalau HB rendah ketika mengandung. Nanti anda terpaksa pergi  klinik 2 minggu sekali sebab doktor nak monitor bagi HB jangan rendah. Risiko yang akan anda dan bayi hadapi jika HB anda rendah sepanjang tempoh kehamilan di senaraikan di bawah :-








 KESAN JIKA HB RENDAH KETIKA MENGANDUNG.




Kesan kepada ibu
Ibu boleh pitam atau mudah pitam/pengsan  
✎ Mengalami keguguran 
 ✎Mengalami kegagalan jantung 
 ✎Pendarahan semasa mengandung dan bersalin
  ✎Risiko alami penyakit berjangkit


Kesan kepada bayi dalam kandungan
 ✎Intrauterine growth restriction (IUGR) atau Pertumbuhan janin terbantut  
✎Lahir sebagai premi atau tidak cukup bulan 
 ✎Berat bayi yang lahir kurang 2.5kg
 ✎Anak lemas semasa lahir atau Asphyxia
 ✎Mati ketika dilahirkan atau stillbirth



Hmmm…. Jangan termenung panjang pula, masa ni la anda kena berusaha mengelak daripada terus dihantui masalah HB rendah. Demi Bayi dan kesihatan anda. Masih belum terlambat. Di bawah disertakan tip-tip untuk meningkatkan HB ketika mengandung.

Tips tradisional untuk meningkatkan HB ketika mengandung.

 

Ambil vitamin C bersama-sama makanan yang tinggi zat besi. 


Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi dengan lebih baik. Contohnya, cuba makan ayam panggang, brokoli kukus , dan beras perang. Brokoli kaya dengan Vitamin C dan zat besi anda akan perolehi dari ayam. Atau sarapan dengan roti yang diperkayakan dengan zat besi (iron fortified)  bersama jus oren.


Elakkan makanan yang tinggi kalsium apabila memakan makanan yang kaya dengan zat besi.

Kalsium boleh mengurangkan penyerapan zat besi di dalam badan. Contohnya, jangan minum susu selepas makan ayam panggang.


Elakkan pengambilan kafein.


Sepanjang tempoh mengandung seeloknya skip la minum kopi dan teh.   Selepas bersalin boleh la nak sambung minum minuman favourite anda itu.


Tips Shaklee yang paling mudah dan berkesan.


 

Vitalea  

Vitalea merupakan multivitamin terbaik yang terkemuka dan lebih komprehensif kerana mengandungi 23 vitamin dan mineral. Vitalea adalah vitamin yang paling lama dicipta di dalam Shaklee iaitu berumur 99 tahun pada 2014. Vitalea cukup kaya dengan zat besi yang berfungsi untuk Membentuk hemaglobin, redakan kesakitan akibat PMS (senggugut), membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan, serta mengawal masalah anemia.






Sr Vitamin C Plus

Selain mengandungi vitamin C, ia juga mengandungi kalsium yang mana dapat meningkatkan lagi kesihatan untuk pertumbuhan tulang dan gigi. Tengah mengandung ni, kerap sakit pinggang belakang kan…jadi kita perlukan lebih kalsium. Rasa-rasa susah nak minum susu, boleh amalkan vitamin ini. Vitamin C juga memaksimumkan penyerapan Zat besi kepada badan kita. Sebab itu YAA sarankan Vitamin C diambil serentak dengan Vitalea.






 Sekarang anda sudah faham dan tahu sedikit sebanyak tentang cara nak menangani HB rendah semasa mengandung. Sebarang persoalan boleh mesej atau PM terus kepada YAA. Berminat nak dapatkan SET HB rendah ini boleh juga terus hubungi YAA. Saya sedia membantu dan segala konsultan dari YAA adalah percuma.







Ini antara Testimoni Pelanggan






PM saya Page: TIPS Sihat
Call/ SMS/WhatsApp 013-4483 505
 FB Admin: NoorSuhazira Ismail (ID 998515)
Blog; vitasihat85.blogspot.com

Email: amera7199@gmail.com

COD area:Kota Bharu, Tumpat, Wakaf Baru , Pasir Mas.
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah melalui POSLAJU Prabayar.




No comments:

Post a Comment