Wednesday, August 13, 2014

Rawatan untuk Gastrik dan Simptom-simptom anda adalah Penghidap Gastrik.



Mungkin ramai mendakwa gastrik hanya hadir apabila seseorang itu mengamalkan diet yang terlalu ekstrim atau selalu tidak mengambil makanan. Hakikatnya itu tidak benar sama sekali. Gastrik boleh hadir disebabkan oleh banyak faktor, antaranya:

Makanan pedas 
Makanan pedas adalah lambat dan sukar untuk dicerna oleh perut. Oleh yang demikian perut akan merangsang lebih banyak rembesan asid perut untuk tujuan mencernakannya di dalam perut.


 Makanan masam 
Seperti dengan Makanan yang pedas, makanan yang masam turut akan merangsang rembesan jus gastrik yang  lebih.  Bagi mereka yang gemar makan jeruk semasa perut kosong, lama kelamaan, lapisan mukus yang melindungi dinding perut daripada hakisan asid hidroklorik akan menjadi nipis.

Makanan Goreng (kecuali minyak zaitun)
Makanan yang digoreng adalah berminyak dan sukar untuk dicerna, ia akan berada di dalam perut untuk jangka masa yang lebih panjang.  Kewujudan makanan akan terus merangsang rembesan jus gastrik di dalam perut.


 Merokok 
Beberapa kajian sains menunjukan bahawa bahan kimia di dalam rokok  itu boleh        merangsangkan kelenjar rembesan jus gastrik. Jika merokok boleh merangsang saraf otak anda yang memberi rasa “high” itu, maka ia turut boleh merangsang pam jus gastrik untuk menghasilkan rembesan  jus gastrik asid.

Kopi atau Teh
Kopi dan teh mengandungi kafein yang merupakan perangsang saraf yang menyebabkan kelenjar jus gastrik di perut menjadi lebih aktif. Satu atau dua gelas sehari tidak apa, tetapi kalau anda minum kopi dan teh seperti minum air, anda memang dalam senarai calon yang bakal dapat masalah gastrik.





Stress/ tekanan emosi 
Cara hidup moden adalah penuh dengan macam-macam tekanan emosi, ini akan mengganggu sistem hormon dan saraf di dalam badan yang akan menyebabkan macam-macam penyakit moden dalam  jangka masa panjang dan masalah gastrik adalah salah satu daripadanya.

 Jangkitan bakteria H. Pylori 
 Kajian terbaru menunjukkan faktor utama masalah gastrik adalah jangkitan   bakteria yang bernama H.Pylori di dasar dinding perut. Bakteria H.Pylori  secara tidak langsung boleh menyebabkan penipisan lapisan mukos  dinding perut dan mendedahkannya kepada hakisan jus gastrik yang  akhirnya menyebabkan ulser perut.  Kajian turut menunjukkan bahawa  jangkitan bakteria ini turut boleh meningkatkan kebarangkalian seseorang  itu menghidap kanser perut pada masa hadapan.



Tanda gastrik anda semakin kronik ialah
1.Pendarahan di dinding perut
2. Pesakit boleh mengalami masalah najis berdarah yang berwarna hitam 
3. Muntah darah.

Kalau anda mempunyai tanda tanda diatas, dapatkan rawatan hospital atau pergi ke klinik segera. 

   


Anda ada dua pilihan untuk merawat masalah gastrik anda :

1). Berjumpa dengan Doktor

2). Mencegah dengan vitamin Shaklee

 

Ubat yang biasa diberikan oleh doktor adalah seperti berikut:-


Ubat Antasid 

Ubat jenis ini biasanya dibuat oleh garam karbonat atau hidroksida yang berfungsi sebagai penebat asid gastrik sementara yang menghalang asid refluks daripada mengalir ke dalam tiub esofagus yang menyebabkan rasa hati terbakar (heart burn). Sungguhpun ubat jenis ini boleh memberi kelegaan yang segera, tetapi anda dinasihat supaya jangan terlalu bergantung kepada ubat jenis ini kerana ia mengandungi macam-macam bahan kimia sintetik yang susah untuk dihadam oleh badan kita. Cuba bayangkan apa akan terjadi apabila anda telan benda yang seperti chewing gum itu setiap hari?

.

Proton Pump Inhibitor  

Ubat jenis ini bertindak dengan merencatkan sel-sel perut yang merembeskan jus asid gastrik. Tetapi masalahnya adalah jika tiada jus gastrik yang cukup untuk pencernaan, makanan yang dimakan itu akan reput dan bukannya dicerna di dalam usus anda. Apabila bahan yang tidak sempurna dicerna atau toksik reputan diserap ke dalam saluran darah, ia akan menyebabkan darah menjadi semakin kotor dan pekat yang turut akan menyebabkan macam-macam penyakit sampingan yang lain.







Antibiotik 

Tujuan ubat ini digunakan adalah untuk membunuh bakteria H. Pylori yang tersembunyi di dalam dasar dinding perut. Malangnya, antibiotik am (broad spectrum antibiotics) yang digunakan bukannya khas dalam membunuh H. Pylori. Ia mungkin boleh bunuh segelintir koloni H. Pylori tetapi ia bunuh lebih banyak bakteria bagus yang penting dalam membantu pencernaan badan. Kajian terbaru turut menunjukkan spesies H. Pylori yang baru sudah mempunyai rintangan terhadap antibiotik am tersebut.









BAGAIMANA PULA SUPLEMEN SHAKLEE BOLEH MEMBANTU?




Energizing Soy Protein (ESP)
Sumber protein unggul daripada kacang soya dalam ESP merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut.
Nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pecernaan makanan.











B Complex
Bertindak sebagai penenang kepada pesakit gastrik selain membantu mengatasi sakit gastrik anda. Melengkapkan keperluan harian tubuh anda yang sangat diperlukan oleh tubuh dan sistem saraf kita.
Berlainan sifat dengan pain killer yang hanya bersifat menghilangkan kesakitan yang sementara. Jadi tak perlulah makan pain killer lagi.





Ostematrix
Vitamin yang mengandungi kalsium dengan magnesium dan vitamin D
Membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati.
Kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik. Sesiapa yang memang gemar minum susu adalah jarang untuk mendapat gastrik.

Gastrik adalah penyakit yang boleh dirawati seandainya kita mencegahnya di peringkat awal. Ambillah langkah berjaga-jaga seperti:-

  • Kurangkan makan Makanan yang mengandungi asid berlebihan seperti makan berprotein antaranya ikan, daging, telur, siput dan sebagainya. 
  • Dadah, alkohol, rokok, minuman ringan, makanan berminyak dan makanan manis juga adalah makanan berasid tinggi.
  • Jika darah beracun asid, badan perlukan alkali (seperti kalsium, potassium dan magnesium) untuk menjadi neutral.  
  • Elakkan mengambil makanan diproses kerana ia bersifat asid (mengandungi msg, pewarna dan aspartame). 
  • Seimbangkan pengambilan makanan 75% (alkali) + 25% (asid)
  • Lebihkan mengambil makanan beralkali: susu, kacang soya (paling tinggi kandungan alkali), buah, sayuran, rumput, bijirin dan herba.




 Saya boleh dihubungi melalui :-



Noorsuhazira Binti Ismail (ID 998515)
Page: TIPS Sihat
No Tel: 013-4483 505
Email: amera7199@gmail.com
COD area:Kota Bharu, Tumpat, Wakaf Baru , Pasir Mas.
Penghantaran ke seluruh malaysia adalah melalui POSLAJU Prabayar.
 



No comments:

Post a Comment